Lili Hribovšek, V.I.T.R.I.O.L.

Visita Interiora Terrae Rectificando Inveniens Occultum Lapidem

Slikarka Lili Hribovšek med letoma 2020 in 2022 zaradi koronskih omejitev ni razstavljala. Zamujeno je nadoknadila v pokoronskem času ter v drugi polovici leta 2022 pripravila dve samostojni razstavi in izdala katalog svojih del. V galeriji Ekonomske fakultete v Ljubljani je razstavljala oktobra, v Stari galeriji Delavskega doma Trbovlje pa novembra. V Trbovljah je zaradi obsežnejših galerijskih prostorov lahko predstavila več svojih del, tudi zadnja, pravkar nastala. Od njene prve razstave v prostorih Ekonomske fakultete v Ljubljani je minilo devet let, od razstave v Stari galeriji Delavskega doma Trbovlje sedem. Simbolika obeh števil se seveda navezuje tudi širše, nakazuje svoje pravljične, duhovne in mistične vrednosti ter sovpada s kompleksno ikonografijo slikarkinih del. Platonovim učencem na primer je bila devetica znamenje duhovne in nebeške harmonije, sedmica pa je v pitagorejski mistiki število popolnosti in celovitosti tudi zato, ker sta v njej simbolično združena zemlja − število 4 in nebo − število 3,1 slikarki pa ti dve številki, v sklopu simbolike števil pa tudi sicer, predstavljata znamenje in jo nagovarjata tudi kot pokazateljici sinhronosti v življenju.
Če bi se Lili Hribovšek odločala za študij danes, bi zagotovo izbrala slikarstvo vizionarske umetnosti na dunajski akademiji, ki stremi k preseganju fizičnega sveta in k likovni predstavitvi širše vizije zavedanja. Slikarko namreč že od nekdaj privlači in navdihuje svet intuitivnega, duhovnega, simbolike …, ki ostaja pomemben del njenega življenja; tako poklicno kot zasebno, ne glede na to, ali je v vlogi slikarke, pedagoginje, matere, žene, prijateljice … Zato tudi ne preseneča izbira inovativnega naslova in tematike njene diplomske naloge pred leti − Arhetipi nasprotij, kjer je obravnavala številne segmente, v katere so ti (smo) vpeti (ljudje). Kot lahko preberemo v nalogi, so arhetipi nasprotij mentalni konstrukt, kjer gre za način interpretacije, ki je pogojen s stopnjo zavedanja tistega, ki doživlja. Nasprotja se namreč izražajo le na mentalni ravni, medtem ko na duhovnem ne obstajajo več, saj so povezana in združena v enost oziroma se izražajo le skozi polarnost oz. paradoksalnost. K temu si v svojih delih prizadeva tudi slikarka, ki povezuje med seboj številne ikonografske vsebine, simbole, principe, nivoje, elemente, barve … ter jih v nasprotujočih si pozicijah vsebinsko in kompozicijsko uravnoteža. Prizadeva si za odslikavo ter ustvarjanje sporočilno in energetsko usklajenega duhovnega prostora, dinamičnega in uravnoteženega obenem − lastnega kozmični matrici življenja.
Če je imaginarium prostor, posvečen spodbujanju in kultiviranju domišljije v znanstvene, umetniške in duhovne namene, moramo sliko Imaginarium Lili Hribovšek brati med drugim tudi prek simbolike na njej upodobljenih staroegipčanskih bogov Ozirisa in Seta. In ker je Set Ozirisovo nasprotje in pomeni nezavedno, temo, pomanjkanje vrednot ter glede na okoliščine dela dobro ali zlo, je Oziris božanski idejni pralik, arhetip človeka z uresničenimi vsemi dimenzijami obstoja ter vsemi ozaveščenimi in inkorporiranimi kozmičnimi zakoni. A brez Seta ni Ozirisa in obratno, brez Ozirisa ni Seta. Soočenje z lastno temo in nezavednim, s Setom v nas, je del procesa evolucije človeške zavesti, podobno kot nam to sporoča geslo iz 15. stoletja: V.i.t.r.i.o.l. − Visita Interiora Terrae Rectificando Inveniens Occultum Lapidem − Spusti se v središče zemlje in našel boš skriti kamen modrosti oziroma poglobi se v svojo notranjost in skozi duhovno očiščenje mentalne nesnage boš prišel do znanja in razumevanja. To pa je tudi tema večine del na razstavi in poimenovanje ene od slik, kjer je uravnotežen pogled na življenje rezultat procesa odkrivanja samega sebe, svojih svetlih in temnih plasti ter posledično s tem tudi napredovanje v evoluciji zavesti.
Lili Hribovšek svoje slike iz cikla Odsevi zavesti ustvarja dalj časa, saj se pozorno posveča detajlom in kompleksni vsebini. Navdih zanje dobi običajno prek vizij v sanjah, meditaciji in kontemplaciji ter najprej napravi več skic, ki ji predstavljajo osnovo. Sledi podslikava v akrilu ter nadaljevanje slikarskega procesa v tehniki olja, da dela pridobijo na finesi in prosojnosti. Ko pa se Lili Hribovšek prepusti slikanju, se preda ustvarjalnemu procesu in navdihu, ne glede na to, ali jo ta oddaljuje od prvotnih zamisli in skic, saj zaupa in ve, da se v fazi kreacije lahko razkrije še boljša rešitev od prvotnih načrtov. Medtem ko je avtorica slike iz cikla Odsevi zavesti načrtovala vsebinsko in kompozicijsko natančno ter skrbno, da so podprla kompleksno tematiko Arhetipov nasprotij, so zadnja dela iz cikla Vesolja bolj fluidna in neposredna v svojem nagovoru gledalca. Poleg tega gre tudi za manjše formate slik, ki so sicer enormna prostranstva vesolja naredili za gledalca bolj obvladljiva, prijazna in navdihujoče domača. Naša individualnost ni le rezultat osebne izkušnje, temveč vsebuje tudi dimenzijo, ki se manifestira v univerzalnih vzorcih in podobah, kamor zagotovo spada tudi vesolje, ki je ves čas v uroboričnem stanju in kot perpetuum mobile v nenehno gibljivem procesu obnavljanja energije.

Nuša Podgornik

Opombe:

1. Tine Germ: Simbolika števil, Mladinska knjiga založba, 2003, p. 53, 65

Življenjepis:

Lili (Lilijana) Hribovšek (1980) je diplomirala na Visoki strokovni šoli za risanje in slikanje v Ljubljani leta 2010. Živi in ustvarja v Zagorju ob Savi, kjer ima prostore tudi Društvo Ars vizija, katerega ustanoviteljica je. Poklicno se ukvarja s slikarstvom in pedagoškim delom, vodi tečaje ter šolo risanja in slikanja za vse generacije; za otroke, mladostnike in odrasle. V galeriji Ekonomske fakultete v Ljubljani je samostojno razstavljala leta 2013 in 2022, v Stari galeriji Delavskega doma Trbovlje pa novembra 2022.